بنام خدا


آدرس پست بر اساس شماره ترتیبی : 


https://spasm.blog.ir/post/3

 



 

وبلاگ سپاسم :

 

 

 وبلاگ  سپاسم به آدرس https://spasm.blog.ir    ، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی اینجانب وحید محمدی در بلاگ بیان ؛  در جهت نشان دادن  خصوصیات ویژه و خاص  اسمبلر  RosAsm  ساخته شده است .

 

 

لغت    spasm    همانطور که در بخش توضیحات صفحه ی اصلی وبلاگ آمده  مخفف عبارت  Specific Assembler   می باشد .

 

یعنی  اسمبلر  خاص و ویژه .

 

در صفحه ی اصلی وبلاگ به حد کافی توضیح داده ام که چرا  نام این اسمبلر از  Spasm به  RosAsm  تغییر کرد . 

 

بهرحال این دو اسمبلر درواقع یک اسمبلر هستند و هیچ فرقی با هم ندارند .

 

من همانطور که در توضیحات وبلاگ نوشته ام  عمدا از نام  قدیمی  این اسمبلر استفاده کردم  تا خاص بودن  و  منحصر به فرد بودن این  اسمبلر را به شما  ثابت کنم .

 

برنامه نویسی در  spasm  یا همان  RosAsm  بسیار آسان و راحت است زیرا با کمترین مقدار کد اسمبلی براحتی می توانید تحت ویندوز  برنامه نویسی کنید و عملا در وقت  صرفه جویی می شود .

 

به زودی  این اسمبلر را تحت عنوان  rosasm   آپلود می کنم .  

یکی از خصوصیات این اسمبلر اینست که  به کوچکی و بزرگی حروف دستورات زبان اسمبلی  حساسیت  ندارد . 

 

لذا  بطور مثال  بین   mov  و  MOV   و  Mov  و  moV    هیچ فرقی قائل نیست و  اینطوری  عملا شما را اذیت نمی کند . 

 

فقط  در مورد ثابتهای سیستم عامل ویندوز و توابع API   ویندوز ؛ به کوچکی و بزرگی حروف ؛ حساس است و باید آنها را با حروف بزرگ  بنویسیم . 

 

من خودم شخصا از اینکه زبان برنامه نویسی به کوچکی و بزرگی حروف دستورات  حساس باشد  حس خوبی ندارم و  عملا از اسمبلرهای حساس به متن  چندان خوشم نمی آید ولی چاره ای ندارم و باید این دست از اسمبلرها  را  نیز  ترویج کنم  تا زبان اسمبلی قربانی احساسات شخصی ام نشود  .

 

 

اسمبلر    روسسم  (سپاسم)  ابتدا تحت عنوان  spasm در سال  1998 میلادی توسط یک دانشمند  فرانسوی بنام    رنه تورنویس و  از روی خودش یعنی زبان اسمبلی ساخته شد و به اولین  زبان برنامه نویسی خودمیزبان و خودکامپایل جهان  تبدیل شد طوریکه بعدا  اسمبلر Fasm  از روی آن  ساخته و بعنوان  دومین زبان برنامه نویسی  خودمیزبان   خودش را به دنیا معرفی کرد  .

 

 

بهرحال اگر می خواهید با کمترین مقدار کد ،  با زبان اسمبلی برنامه بنویسید و در وقت تان صرفه جویی کنید  سپاسم (روسسم) بهترین گزینه می باشد .  بقیه ی اسمبلرها  عملا  وقت شما را می گیرند . مگر اینکه از ماکرو استفاده کنید تا وقت هدر نرود. 

 

اگر شما برنامه نویس ویندوزی هستید  و به  سایر سیستم عاملها کاری ندارید و  عاشق اسمبلی خالص سطح پایین استاندارد می باشید و فقط برای پردازنده ی اینتل برنامه می نویسید  و  غیرقابل حمل بودن زبان اسمبلی برایتان اهمیتی ندارد  ،  روسسم   - RosAsm -بهترین گزینه می باشد . 

 

اما اگر  شما برنامه نویس چند سیستم عامل هستید و به قابلیت حمل سخت افزاری  اهمیت می دهید فسم - Fasm - بهترین گزینه می باشد .

 

بهرحال انتخاب با خودتان است .  

 

 

فعلا توی این وبلاگ ، سعی دارم  به ساده ترین روش ، برنامه نویسی با زبان اسمبلی را به شما  آموزش دهم  تا وقت تان بی جهت هدر نرود .

 

 

در پست بعدی   ،   پکیج اصلی  روسسم ( سپاسم)  را  برای  شما  آپلود می کنم . لطفا اگر دوست داشتید  و کنجکاو شده اید   انرا  دانلود کنید . 

 

 

 

کپی برداری از مطالب وبلاگ  سپاسم  ، به شرط لینک دادن به  آدرس https://spasm.blog.ir  و استفاده از عبارت  " وبلاگ سپاسم "   ،  بلامانع و مجاز است .

 

 

 نکته امنیتی : 


وبلاگ سپاسم فقط بر روی سایت بلاگ دات آی آر میزبانی می شود . 


لذا دامنه وبلاگ سپاسم ؛ فقط ؛ عبارت " سپاسم دات بلاگ دات آی آر "  است . 


سایر دامنه ها از نظر من  جعلی و خطرناک هستند . 


لطفا فقط به همین وبلاگ  و همین دامنه  مراجعه نمایید تا از خطر هک شدن در امان بمانید . با تشکر 




وحید محمدی -  وبلاگ سپاسم

 

https://spasm.blog.ir